Translate

Translate

18 Ekim 2013 Cuma

Zamansızlık!...

Bazı zamanlar vardır ya hani 'bu 24 saat bana yetmiyor' dersiniz, işte ben de tam öyleyim bu aralar.
Sizlerle paylaşmak istediğim bir dolu tarif birikmiş olmasına rağmen,fırsat bulup da yazamıyorum bir türlü. Zaman içinde paylaşacağım hepsini inşallah...
  Ekmek üzerine ortalıkta dolanan acayip katkı maddeleri haberleri beni artık kendi ekmeğimi kendim yapmaya yönlendirdi. Evvelce zaten sık sık ekmek makinam ile ekmekler yapardım ancak nedense kendimi hiç de ekmek yapıyormuş gibi hissettirmez bu ekmekler.
Peki "gerçek!"ekmek nasıl yapılır?... diye bakınırken internette; bir dolu sayfalar açıldı kafamda ve bilgisayarımda. Evvela 'ekşi maya' diye bir ayrı dünya var ki, asıl ekmek, o hatıralarımızdaki köy ekmekleri işte o maya ile yapılıyor. Ben devletşahın sitesindeki ekşi maya yapımı tarifini takip ederek bu mayayı yapmaya başladım. Neticeye ulaşınca sizinle o maceramı da paylaşacağım. Ancak bu mayanın dez avantajı, hazırlanmasının en az 7 gün sürmesi ve beslenmesine dikkat etmek. Oldukça meşakkatli, bir o kadar da keyifli bir süreç. İnsanlar artık mayalarının yaşını ve adını konuşur olmuş sitelerde :)
Efendim bizim 'umut' nazlı nazlı büyüye dursun (Umut benim mayamın adı) daha hızlı birşeylerin peşine düştüm ve artisan ekmeği buldum. Bağzı sitelerde adı, kolay ekmek, 5 dakikada ekmek diye geçse de gerçek adı 'artisan- gurme- ekmeği'. 'gurme' size biraz iddialı gelebilir ama inanın bu adı hak eden bir ekmek. Her türlü un karışımları ile bu ekmeği yapabilirsiniz. En güzeli de o muhteşem ekmeği bir saat içinde hazırlayabilmek. Bilenler anlarlar, ekmek makinasında bile, en hızlı ekmek 3 saatte pişer.
Hamuru hazırlayın ve buzdolabında 2 hatta 3 haftaya kadar bekletin. İhtiyaç halinde istediğiniz kadarını pişirin. Yeni hamuru hazırlarken kabını yıkamamanız da ayrı espri. Eğer hep aynı kabı yıkamadan kullanırsanız, zaman içinde ekmeğinizin aromasına ekşi maya tadı katılıyor.
Bundan iyisi, Şam'da kayısı ;))
Hadi tarife geçelim..

 

 

 


Malzemeler;
6 1/2 cup un (yine ben ekmek makinamdan çıkan ölçeği kullandım ama ortalama bir su bardağı yeterli)
3 cup ılık su
1 1/2 yemek kaşığı toz, instant, maya
1 1/2 yemek kaşığı tuz

(Un keyifinize kalmış. Kepekli yada çavdarlı ekmek yapmak istiyorsanız, toplam un miktarının yarısını aşmamak kaydı ile aynı ölçülerde ekleyebilirsiniz. Unutmayın; çavdar yada kepekli un, normal una göre ağır olduğundan, ekmekleriniz çok kabaramaz.)

Hazırlanışı;

Malzemelerin hepsini 5kg luk bir yoğurt kovası büyüklüğünde bir kapaklı plastik kapta karıştırın. Çok özenmenize gerek yok. Şöyle bir karıştırın yeterli. Kabınızın kapağını kapatıp, gaz çıkışına müsaade edecek kadar hafifçe bir kenarından aralayın. 3 saat kadar mayalanmaya bırakın. Hamurunuz eğer saadece beyaz un ile ise, yaklaşık 4 katı büyüklüğe ulaşıyor, inanılmaz!!
Bu aşamadan sonra eğer hemen ekmek yapmak istemiyorsanız, buzdolabına kaldırabilirsiniz ve evvelden de bahsettiğim gibi 3 haftaya kadar orada durabilir. Bizim evde 3 günü 4 yapamadık daha ;)
diyelim ki dolaptaki hamurunuzu pişirmeye karar verdiniz;


Yağlı bir kağıdın altına biraz un (eğer varsa mısır unu en güzeli) serpin ve hamur kovasının üzerine de biraz un sepeleyin. (alırken kolaylık olsun ve hamur elinize yapışmasın diye) Tariflere baktığım yerlerde greyfurt büyüklüğünde hamurlar kopartmaktan bahsediyorlar ama bu miktarda pişirdiğim ilk ekmek daha ne olduğunu anlayamadan biz bitti. Dolayısı ile miktar size kalmış, ben bu hamurdan yaklaşık üç ekmek çıkartıyorum, siz de deneyerek kararınızı belirleyin. Koparttığınız hamuru, unlu ellerinizle altına altına kıvırarak evvela güzel bir yuvarlak ekmek somunu şeklini elde edin. İsterseniz bu şekilde pişiime kağıdına koyun yada benim gibi Türkiye ekmekleri gibi somun şekli verebilirsiniz. Hamurun üzerine keskin bir bıçakla çizgiler çizin ki içindeki guliten açığa çıkabilsin. Hamurunuz oda sıcaklığına gelene kadar fırınınınzı ısınması için 250 dereceye ayarlayın. Isınan fırınınızın içine ayrı bir kapta kaynar su koyun, buhar için, ki ekmeğinizin kabuğu sert olmasın. Ben ekmeğimi döküm tencerede pişiriyorum ama tepside de pişirdiğim oldu, aslına bakarsanız pek de bir fark anlamadım. Eğer siz de döküm tencerede pişirecekseniz, fırını ısıtırken tencerenizi de boş olarak fırına yerleştirin ki o da ısınsın. Isınan fırına ekmeğinizi atın ve ısıyı 225 dereceye düşürün. Tencerenin kapağı kapalı 10 dakika, açtıktan sonra da 25 dakika kadar, rengini kollayarak pişirin.
Fırından aldığınız mis gibi ekmeğinizi, ağzı kapalı bir tencerede 10-15 dakika bekletebilirseniz (eğer çocuklar müsaade ederse) yumuşacık bir ekmeğiniz olur. Hımmm...nefiss...

Hiç burun kıvırmayın. Artık mazeretiniz kalmadı. Eve güzel bir ekmek pişirmek için davranın hadi!!
Pin It

2 yorum: